Theevandi-filmrecension: Den här Tovino Thomas-filmen är en lagstadgad varning

Theevandi-filmrecension: Framträdandena från Tovino, Samyuktha, Suraaj Venjarammoodu, Saiju Kurup, Surabhi Lakshmi och andra medlemmar i stjärnrollen gör det annars ljumma skrivandet acceptabelt.

Betyg:2ut ur5 Theevandi filmrecensionTheevandi filmrecension: Den här filmens berättelse utspelar sig i en liten by som heter Pullinadu i Kerala.

Theevandi filmstjärnor skådespelare: Tovino Thomas, Samyuktha Menon, Suraaj Venjarammodu
Theevandi filmregissör: Fellini T.P.
Theevandi filmbetyg: 2 stjärnor

Cigarettrökning är inte en lätt sak att göra. För tonåringar som bor i ett tätt kvarter är det nästan omöjligt att klara av att ta ett bloss. Först måste man diskret skaffa en cigarett och sedan vandra ett par mil bort från de öppet berörda grannarna, hitta en avskild plats, innan man tänder cigaretten. En tonårsrökare har alltid en känsla av konstant oro, att någon kan fånga honom när han röker.

Rädslan för att fastna kommer att följa så länge de håller fast vid vanan. De kan inte röka på offentlig plats eftersom polisen kommer att fånga dem. De måste gömma cigaretten när de stöter på en äldre eller överordnad. Många kan inte röka när de är med sin fru eller flickvän. Och det är inte tillrådligt att röka runt barn. Och sedan finns det rädslan för att få cancer.

Debuterande regissören Fellini TP:s Theevandi, ett smeknamn för en kedjerökare, fångar dessa trängande utmaningar som unga rökare står inför. Berättelsen utspelar sig i en liten by som heter Pullinadu i Kerala, där Bineesh Damodaran aka Theevandi (Tovino Thomas), har gjort ett rekord för rökning. Han strävar till och med efter att sätta världsrekord genom att röka 16 paket cigaretter samtidigt. Författaren Vini Vishwa Lal slår fast att Bineesh är en naturligt född rökare från början. När Bineesh försöker slå världsrekordet kommer du inte att bli förvånad. För du känner redan till hans historia som filmens författare har hämtat från Pablo Picassos liv. Som Picassos födelseberättelse säger, andades han inte när han föddes. Hans farbror tog ett drag från en cigarr och blåste röken i barnets ansikte. Den nyfödda hostade och började andas.

Bineesh väcktes också till liv av sin farbror på samma sätt. Men till skillnad från Picasso blev han inte århundradets största konstnär. Det slutar med att han blir tobaksmissbrukare. Efter att historien tar fart på en sådan surrealistisk ton som gränsar till parodi, har filmen väldigt lite underhållning att erbjuda.

Det finns tre berättelser i filmen. Berättelse A är Bineeshs beroende. Story B handlar om Bineeshs kärlek som står på spel på grund av hans missbruk. Story C är karriärerna för två lokala politiker som står på spel på grund av Bineeshs missbruk. Och alla dessa historier leder till den enda och mest uppenbara slutsatsen att rökning är skadligt för hälsan.

Det finns komiska ögonblick i filmen som engagerar dig på någon nivå. Men filmen misslyckas fruktansvärt att träffa det känslomässiga ackord som var avsett av dess skapare. Vi får bara se Bineeshs missbrukskamp i stora drag, trots att Bineeshs missbruk är filmens centrala konflikt. Och vi är inte ens oroliga för om Bineeshs flickvän Divya (Samyuktha Menon) kommer att ge honom en andra chans för det är för uppenbart att hon kommer att göra det. Den politiska satiren väcker några skratt och det är det.

Framträdandena från Tovino, Samyuktha, Suraaj Venjarammoodu, Saiju Kurup, Surabhi Lakshmi och andra medlemmar i stjärnbesättningen gör det annars ljumma skrivandet uthärdligt.