The Lion King-filmrecension: Return to the Pride Lands

The Lion King-filmrecension: I The Lion King har tekniken Jon Favreau har fått ytterligare en uppdatering, för att leverera vartenda vindblåst hår i Simbas och Mufasas vackra manar.

Betyg:3.5ut ur5 Lejonkungen filmbetygThe Lion King filmrecension: Så behöver vi verkligen en uppdaterad Lion King för vår tid, polerad med fotorealistisk inställning till dess datorgenererade bilder. Ja och nej.

Lejonkungens röstbesättning: Donald Grover, Beyonce Knowles, Chiwetel Ejiofor, James Earl Jones, John Oliver, JD McCrary, Seth Rogen, Billy Eichner
Lejonkungens regissör: Jon favreau
Lejonkungens betyg: 3,5 stjärnor

1994 hade vi sett, och särskilt hört, ingenting som Lejonkungen. Även när den kom från det pålitliga Disney-stallet, hade den en original berättelse med Shakespeares nyanser, och doppade ner i Afrikas häpnadsväckande skatter för att väva sin magi av en mycket mänsklig berättelse berättad genom mycket älskvärda djur - en av dem en kung i traditionen av stora härskare som solar sig i ljuset; och den andre en skurk i raden av många som regerar i skuggorna. Åren gjorde föga för att dämpa den magin, som föräldrar som vi med barn sedan dess skulle bekräfta. Simba, Nala, Mufasa, Rafiki, Zazu, till och med Timon och Pumbaa, var leksaker i lekrummen långt efteråt, och sångerna sjöng de fräscha som dagens hits. Plus, erkänn det, vem hade hört talas om vårtsvin och surikater före Lejonkungen, eller trodde att hyenor såg ut som 'det'?

Så behöver vi verkligen en uppdaterad Lejonkung för vår tid, polerad med fotorealistisk inställning till dess datorgenererade bilder. Ja och nej.

Den här filmen är trots allt regisserad av Jon Favreau, som ger ett visst jubel till nästan allt han rör vid (tänk The Iron Man). Ännu viktigare för Disneys maskin för att tjäna pengar, det var Favreau som gjorde underverk med sin återberättelse av studions Djungelboken. I Lejonkungen har tekniken som Favreau använder fått ytterligare en uppdatering, för att leverera varenda vindblåst hårstrå i Simbas och Mufasas vackra manar.

Det kan också hävdas att vem skulle kunna säga nej till en Lejonkung där alla huvudkaraktärer röstas nu av svarta skådespelare och superstjärnor som Knowles. Originalet fick flak för att inte göra det, trots att historien utspelar sig i Afrika, förutom när han castade James Earl Jones för Mufasa (Jones är den ende från 1994-versionen som återkommer denna gång).

Det är också för mycket begärt att Lejonkungen ska ändras för att bli bättre, särskilt när det säkert skulle kräva flera lejonhjärtan för att berätta historien från Nalas synvinkel. Djurexperter har hävdat att Disney har haft fel hela tiden om vem som skulle ta ansvaret om stoltheten var under belägring.

Favreau är kanske lite för medveten om allt detta, vilket gör hans Lejonkung nästan till en shot-by-shot och låt-för-låt-rekreation från 1994 — med djuren denna gång fulare av realism och oförmögna att återge räckvidden av känslor manuset kräver av dem. Fansen till Jeremy Irons skurriga Scar kommer sannolikt inte heller att vara nöjda med Ejiofors tappra ansträngningar att spela honom, särskilt med tanke på den nedskärade versionen av Scars förtjusande kampnummer 'Be Prepared'.

vänner mamma hemlagad

Där filmen tillåts en friare hand är att ombilda andra karaktärer än Simba, Mufasa och Scar. Uppdaterat, med nyare scener och fler dialoger, gör allt intryck, från Knowles mer självsäkra Nala, till Rogen-Eichners skämt som Pumbaa-Timon, och Keegan-Michael Key och Eric Andrés riff som de läskiga hyenorna.

Och den där tofsen av Simbas hår, som flyter tillbaka till Pride-länderna, plockas upp av Rafiki och skickar en krusning av hopp genom det kungadöme som härjats av Scar sedan han dödade Mufasa? Nåväl, den här gången tar den sig dit och reser rakt ner och upp i näringskedjan.

Livets cirkel? Det kan du ryta igen.