Crazy Rich Asians filmrecension: En trevlig affär

Michelle Yeoh som Eleanor, den stränga matriarken i familjen Young, är ganska trovärdig, hela tiden medveten om den hårda strid hon har fört för att bli accepterad också, och den tunna grund som detta vilar på.

Betyg:3ut ur5 Crazy Rich Asians filmrecension:Crazy Rich Asians filmrecension: Filmen tillhör i slutändan kvinnorna.

Skådespelare för Crazy Rich Asians: Constance Wu, Henry Golding, Michelle Yeoh, Awkwafina, Gemma Chan, Ken Jeong
Crazy Rich Asians filmregissör: Jon M Chu
Crazy Rich Asians filmbetyg: 3 stjärnor

En fattig flicka, en rik pojke, en upprörd familj, miljarder på spel. Vi har läst den här historien, sett den här filmen en miljon gånger, ibland som klassisk (Pride and Prejudice), ofta som pulp (otaliga Mills & Boon), mest som saga (Askungen). Galna rika asiater, som buzzen har sagt under ganska lång tid nu, ska inte bedömas utifrån dessa normer. Vad det ger till den stora duken är den första helt asiatiska skådespelaren i en stor Hollywood-produktion sedan Joy Luck Club för mer än 20 år sedan.

Det är inte att ta lätt på. Men när prövningarna och de smärre vedermödorna för kinesisk-amerikanska Rachel Wu (Constance) och hennes singaporska Prince Charming Nick Young (Golding) utspelar sig, kan man inte låta bli att lägga märke till att Crazy Rich Asians kan handla om galna rika människor var som helst. Det behöver inte handla om asiater, även om vi måste vara tacksamma för att det är det. Det behöver inte heller handla om fattiga, lidande asiater, och vi är definitivt tacksamma för att det inte är det. Den berättar för världen att det inte finns någon sorts asiater, även om den själv har asiater av bara ett slag, utan några malajer eller indier, som också bor i världens dyraste stad – som någon uttryckte det, vad det handlar om är 1 procent av 1 procent i Singapore.

Så allt galna rika asiater behöver göra är att arbeta inom det trånga utrymmet. Och det gör det smygande. Dess Rachel verkar som en riktig person, överraskad av Nicks rikedom men inte riktigt överväldigad av den, och ganska stolt över sin ensamstående mammas prestationer efter att ha landat i USA som en desperat invandrare från Kina. Det kan vara lite förvånande att Rachel inte är medveten om vem Nick är, med tanke på hans och hans familjs kändisskap i kinesiska kretsar, men hon döljer inte heller något av sin amerikanska självständighet när hon väl får veta.

Michelle Yeoh som Eleanor, den stränga matriarken i familjen Young, är också ganska trovärdig, hela tiden medveten om den hårda kamp hon har utkämpat för att bli accepterad också, och den tunna grund som detta vilar på. Det är i de intima scenerna mellan Eleanor och Rachel som filmen är mest levande, vilket gör utsikterna till en uppföljare desto saftigare.

Den glamorösa Chan som Nicks supervackra, superintelligenta kusin är också fantastisk, och filmens ansträngningar att fördjupa sitt äktenskap med en allmänning på sätt som filmer sällan gör är ganska intuitiva. Awkwafina, Jeong och Nico Santos som homosexuella kusin, som kallar sig familjens regnbågsfår, lämnar alla intryck med sina biroller.

Det är Nick själv som är lite fuktig. En professor i USA – alla Youngs och liknande, i Singapore är utexaminerade från Ivy League amerikanska högskolor, i sann tradition av rika asiatiska familjer – som får hem sin smarta professorflickvän till en familj som han inte har berättat för henne om, borde vara mer förberedd för strid än vad den malaysiske skådespelaren verkar.

Men det är desto bättre eftersom det lämnar fältet öppet för kvinnorna, och det är dem som filmen i slutändan tillhör. I sin milda strid om vettet ja, men också i sitt obotligt firande av kläder, smycken och bling. Rachel kan vara lärare i The Game Theory, slå hemmaodlade kineser vid mahjong, njuta av ett spa lika mycket som någon annan och bli rörd av en brud som går genom vattnet klädd som sjöjungfru (det händer).

Vilka är vi att klaga?

P.S.: Det finns två saker som filmen lyfter fram med stora feta bokstäver i början. Det ena är ett citat om Kina, kontroversiellt tillskrivet Napoleon Bonaparte, att när hon (Kina) vaknar kommer hon att skaka världen. Den andra är en förklaring om att filmen, vars släpps i Indien försenades (en av de saker som suddas ut är en urtagen fisk), har 'India CBFC Certificate'.

Gissa vem som skakar?