Atkan Chatkan filmrecension: Stuck in a time warp

Atkan Chatkan recension: De rufsiga bruna, smutsstrimmiga ansiktena på barnen i Atkan Chatkan lämnar ingenting åt fantasin.

Betyg:1.5ut ur5 Atkan Chat filmrecensionAtkan Chatkan börjar streama på ZEE5 den 5 september. (Foto: ZEE5Premium/ Twitter)

Atkan Chat filmskådespelare: Lydian Nadhaswaram, Sachin Chaudhary, Madhav, Yash Rane och Tamanna Dipak
Atkan Chat filmregissör: Shiv Hare
Atkan Chat filmbetyg: En och en halv stjärna

Det är 2020, tolv år sedan Slumdog Millionaire, men ändå behöver vi fattigdomsporr som ett medium för att förmedla ett 'inspirerande budskap' och bygga en berättelse kring hopp. De rufsiga bruna, smutsstrimmiga ansiktena på barnen i Atkan Chatkan lämnar ingenting åt fantasin. Filmen på två timmar och femton minuter är regidebuten för Shiv Hare, och även om allvaret i försöket var påtagligt i trailern, tillför inte fullängdsfilmen något mer till det.

Atkan Chatkan är berättelsen om Guddu, ett begåvat underbarn som har en frånvarande mamma och en alkoholiserad pappa. Han arbetar på ett testånd men lever ett liv dedikerat till jakten på musik. I öppningssekvensen ställer han in sig på ljudet av katha som blandas i en mässingsgryta i en paan-butik, vete som skalas, en fingerring som knackar på en glastumlare. Han snubblar sig fram till en brokig grupp andra gatubarn och de bildar alla ett band som använder tillbehör till gatugods - trasiga rör, plasttrummor etc. Men naturligtvis måste han gå igenom en tuff början - få riktigt ner på lyckan , och när allt verkade förlorat, räddas han.

Guddu och hans band 'upptäcks' av rektorn för Tansen Sangeet Mahavidyalaya i Jhansi, där filmen utspelar sig. Det är en prestigefylld musiktävling på gång, och det trasiga gänget är på väg att vinna den för skolan. Släng in en duktig lärare som har ett hjärta av guld. Detta händer under första halvan av filmen, och vid det här laget kan man förutsäga den andra halvan. Andra halvlek är lika tråkig, hackig och förutsägbar som den första. Hur länge kan vi använda 'även fattiga människor får drömma' trop? Allt detta skulle ha varit välsmakande, om bara många människor inte hade provat det framgångsrikt, många gånger, år sedan.

Atkan Chatkan, en fras på hindi, som ofta används i allitterationssyfte, är tänkt att ge en pigg, ungdomlig atmosfär. Filmen är varken pigg eller glad. Konstruerade sekvenser, som att de privilegierade barnen känner förbittring mot de begåvade fattiga, är väldigt åttiotal, och gör inget annat än får en att undra om regissören fastnat i en tidsförskjutning. Barnen är en fröjd att titta på, även om de måste återuppstå dialoger som inte hör till detta årtionde.

Lydian Nadhaswaram, som spelar Guddu, är en begåvad pianist i verkligheten. Han måste spela rollen som slagverkare, vilket han tappert försöker. Det slagverkstunga partituren, artighet av trummisen Sivamani, försvinner i det melodramatiska manuset. Med ett namn som Sivamani, tillskriven som musikkompositören, och filmen som presenteras av AR Rahman, var förväntningarna höga på det musikaliska slutet, men inte ens där kan man minnas en enda ödmjuk känsla. Ge Atkan Chatkan en miss. Lyssna på 'det bästa av AR Rahman' på ditt val av musikspelare istället.